Ból pleców

Rwa kulszowa – pytania moich pacjentów

10 lutego 2018, Author: Darek Stępniewicz

Co to jest rwa kulszowa i jak się objawia?

Rwa kulszowa, ischias, zapalenie korzonków jej etiologia jest różna powstaje w wyniku ucisku dysku na korzenie nerwowe tworzące nerw kulszowy L4 do S1 (wychodzi z okolicy kulszowej splotu krzyżowego), może też być spowodowana lokalnymi stanami zapalnymi, uciskiem w kanale kręgowym, powstaje w trakcie ciąży. Również tkanki miękkie okolicy pośladka mogą być powodem tzw rzekomej rwy kulszowej – zespół mięśnia gruszkowatego. Ból promieniuje do nogi często poniżej kolana do palców stóp. Jest przeważnie ostry, szybko narastający.

Co to jest rwa kulszowa ubytkowa ?

W zależności od poziomu na którym dochodzi do ucisku korzeni nerwowych ulegają osłabieniu lub całkowitemu zniesieniu funkcje mięśni kończyny dolnej, czy zaburzenia czucia.

Co to jest rwa kulszowa w ciąży ?

Często kobietom ciężarnym towarzyszy ból miednicy i pleców. Nie zawsze jest to rwa kulszowa, są to typowe objawy związane z rozwojem płodu w macicy. Mogą być też spowodowane zmianą środka ciężkości i pogłębieniem lordozy lędźwiowej.

Kto leczy rwę kulszową?

Dobrym rozwiązaniem jest kontakt z osteopatą, chiropraktykiem czy fizjoterapeutą celem oceny funkcjonalnej zaburzeń i podjęcia odpowiedniego leczenia zachowawczego.Zazwyczaj jednak pacjent trafia do lekarza. Leczenie polega na ograniczeniu aktywności fizycznej i farmakoterapii. Koniecznie należy skontaktować się z lekarzem w przypadku zaburzeń czucia w kończynie, problemów z oddawaniem moczu, niedowład mięśni. W takiej sytuacji wykonywana jest diagnostyka obrazowa celem oceny skali problemu.

Kto diagnozuje rwę kulszową?

Najczęściej diagnozą zajmuje się lekarz albo fizjoterapeuta. Diagnoza opiera się na dokładnym wywiadzie (określenie lokalizacji bólu, jego stopnia nasilenia, przyczyny powstania, czasu trwania, wpływu bólu na czynności dnia codziennego, współistniejących chorób) Przeprowadza się testy neurologiczne i czynnościowe celem określenia poziomu ubytków czucia i funkcji kończyny dolnej. Wykonuje się zdjęcia RTG, tomografię komputerową CT lub rezonans magnetyczny MR.

Jak spać z rwą kulszową?

Na to pytanie nie ma dobrej recepty. Należy spać w takiej pozycji w jakiej nie odczuwamy bólu. Największy problem w nocy stanowi zmiana pozycji często powodująca ból. Warto spróbować spać z uniesionymi nogami albo na boku z poduszką między udami.

Jak leczyć rwę kulszową?

Rwa kulszowa ma dwie fazy ostrą i przewlekłą. W fazie ostrej (trwającej kilka dni) wskazany jest odpoczynek i farmakoterapia stanu zapalnego. W fazie przewlekłej (jej czas jest uzależniony indywidualnie od pacjenta) wskazana intensywna rehabilitacja i edukacja pacjenta. Istotne jest dotarcie do przyczyny a nie tylko leczenie objawów. Skupienie się na objawach, leczenie farmakologiczne, zaniechanie rehabilitacji jest przeważnie powodem częstego nawracania dolegliwości bólowych.
Bardzo dobrze sprawdza się terapia Cox Flexion Distraction Decompression  prowadzona w Gabinecie FizjoMan przez certyfikowanego terapeutę tej metody.

Kiedy rwa kulszowa wymaga operacji?

Kiedy leczenie zachowawcze nie daje efektów. Kiedy mamy do czynienia z objawami alarmowymi, zaburzenia czucia w kończynach, zaburzenia w oddawaniu moczu, brak czucia w okolicy odbytu (objaw siodełkowy).

Mam nadzieję, że te proste wskazówki trochę rozświetlą temat rwy kulszowej. Zapraszam do kontaktu.