Rwa kulszowa

Rwa kulszowa (łac. Ischias) jej głównym objawem jest ból promieniujący wzdłuż przebiegu nerwu kulszowego od odcinka lędźwiowego kręgosłupa po tylnej powierzchni uda i podudzia aż do stopy.

Rwa kulszowa powstaje w wyniku uciśnięcia nerwy kulszowego, który jest największym nerwem obwodowym naszego ciała unerwiającym kończynę dolną.
Należy rozróżnić w tym przypadku dwa terminy, radikulopatia odnosi się do obiektywnych objawów podrażnienia lub dysfunkcji nerwu lub korzenia nerwowego zwykle spowodowanego przez zaburzenia w obrębie kręgosłupa, neuropatia kulszowa wskazuje na uszkodzenie obwodowego odcinka nerwu wywołane przyczyną leżącą zwykle poza kręgosłupem – niedokrwienie, ucisk przez nowotwór lub mięsień gruszkowaty czy bezpośredni uraz.
Rwa kulszowa ma przebieg gwałtowny powoduje silny ból kończyny dolnej zarówno w staniu jak i leżeniu. Chory nie jest w stanie unieść kończyny dolnej ponieważ ten ruch gwałtownie nasila ból.

Przyczyny rwy kulszowej.

Uciśnięcie nerwu może być spowodowane przepukliną krążka międzykręgowego („wypadnięciem” dysku), stenozą kanału kręgowego czyli jego zwężeniem w wyniku np. zmian zwyrodnieniowych w obrębie krążka międzykręgowego, trzonów kręgów.
Ciekawym sprawcą rwy kulszowej może być mięsień gruszkowaty. Ból w tym przypadku lokalizuje się w obrębie pośladka i bocznej powierzchni uda.
Chodzenie po schodach, próba uniesienia nogi, w której występuje ból, siedzenie na twardym krześle nasilają objawy.
Inne powody rwy kulszowej, na które warto zwrócić uwagę to zapalenie stawów kryżowo-biodrowych, zespół biodrowo lędźwiowy, zapalenie kaletki maziowej krętarza (ból pośladka i bocznej części uda), posteriori facet syndrom (patologie w obrębie stawów międzykręgowych.

Leczenie

pacjent z objawami rwy kulszowej poddawany jest w moim gabinecie szczegółowej diagnostyce funkcjonalnej aby potwierdzić, bądź wykluczyć rwę kulszową.
Pomocne przy tym stają się badania obrazowe RTG, MRI, TK.

Dużą ulgę przynoszą pacjentom zabiegi osteopatyczne mające na celu rozluźnienie tkanek miękkich, połączone z terpią Piercea i COXa mających na celu odciążenie uciśniętych struktur.