Rwa kulszowa

Nerw Kulszowy przebieg

Rwa kulszowa (łac. Ischias) jej głównym objawem jest ból promieniujący wzdłuż przebiegu nerwu kulszowego od odcinka lędźwiowego kręgosłupa po tylnej powierzchni uda i podudzia aż do stopy.

Rwa kulszowa powstaje w wyniku uciśnięcia nerwy kulszowego, który jest największym nerwem obwodowym naszego ciała unerwiającym kończynę dolną.
Należy rozróżnić w tym przypadku dwa terminy, radikulopatia odnosi się do obiektywnych objawów podrażnienia lub dysfunkcji nerwu lub korzenia nerwowego zwykle spowodowanego przez zaburzenia w obrębie kręgosłupa, neuropatia kulszowa wskazuje na uszkodzenie obwodowego odcinka nerwu wywołane przyczyną leżącą zwykle poza kręgosłupem – niedokrwienie, ucisk przez nowotwór lub mięsień gruszkowaty czy bezpośredni uraz.
Rwa kulszowa ma przebieg gwałtowny powoduje silny ból kończyny dolnej zarówno w staniu jak i leżeniu. Chory nie jest w stanie unieść kończyny dolnej ponieważ ten ruch gwałtownie nasila ból.

Przyczyny rwy kulszowej

Uciśnięcie nerwu może być spowodowane przepukliną krążka międzykręgowego („wypadnięciem” dysku), stenozą kanału kręgowego czyli jego zwężeniem w wyniku np. zmian zwyrodnieniowych w obrębie krążka międzykręgowego, trzonów kręgów.
Ciekawym sprawcą rwy kulszowej może być mięsień gruszkowaty. Ból w tym przypadku lokalizuje się w obrębie pośladka i bocznej powierzchni uda.
Chodzenie po schodach, próba uniesienia nogi, w której występuje ból, siedzenie na twardym krześle nasilają objawy.
Inne powody rwy kulszowej, na które warto zwrócić uwagę to zapalenie stawów kryżowo-biodrowych, zespół biodrowo lędźwiowy, zapalenie kaletki maziowej krętarza (ból pośladka i bocznej części uda), posteriori facet syndrom (patologie w obrębie stawów międzykręgowych.

Rwa kulszowa – jak wygląda leczenie?

Leczenie rwy kulszowej rozpoczynamy od diagnozy. Pacjent z objawami rwy kulszowej poddawany jest w moim gabinecie szczegółowej diagnostyce funkcjonalnej aby potwierdzić, bądź wykluczyć rwę kulszową. Pomocne przy tym stają się badania obrazowe RTG, MRI, TK.
Zainteresowanych leczeniem rwy kulszowej w Legnicy zapraszamy do kontaktu i umówienia swojej pierwszej wizyty.

Dużą ulgę przynoszą pacjentom zabiegi osteopatyczne mające na celu rozluźnienie tkanek miękkich, połączone z terpią Piercea i COXa mających na celu odciążenie uciśniętych struktur.