Aktualności, Ból pleców

Domowe sposoby na rwę kulszową – uzupełnienie leczenia

22 maja 2020, Author: Autor bloga

Po raz pierwszy doświadczyłeś rwy kulszowej? Cierpisz na nią regularnie? Koniecznie udaj się do lekarza, aby w pierwszej fazie zastosować właściwą farmakoterapię. Warto też skonsultować się z osteopatą bądź fizjoterapeutą, z którym opracujecie dopasowany do Ciebie plan leczenia. By dodatkowo ulżyć sobie w bólu, możesz zastosować domowe sposoby na rwę kulszową – łatwe do wykonania i możliwe do przeprowadzenia bez pomocy drugiej osoby. Przedstawiliśmy je w dzisiejszym artykule. Zapraszamy!

Domowe sposoby na rwę kulszową zależne od fazy bólu

Sposoby na poradzenie sobie z rwą kulszową zależą m.in. od tego, jak długo trwają dolegliwości oraz jaki jest ich stopień nasilenia. W pierwszej fazie, w której ból jest największy, zaleca się zrezygnowanie z aktywności fizycznej i przybranie wygodnej pozycji na łóżku. Takiej, w której ból odczuwalny jest najmniej. Ponieważ rwa kulszowa najczęściej wywołuje ból jednostronny, należy położyć się na boku bez dolegliwości: w pozycji embrionalnej. Można też położyć się na wznak na twardym materacu i podłożyć poduszki pod nogi tak, by były zgięte w stawach biodrowych i kolanowych pod kątem prostym – nazwa tej pozycji brzmi „pozycja krzesełkowa”. Trzecia propozycja łączy dwie poprzednie i polega na leżeniu na boku w pozycji krzesełkowej. Dobrym ćwiczeniem – jeśli nie nasila bólu – jest przyciąganie obu nóg do klatki piersiowej.

Po 1-3 dniach, gdy ból zelży, należy powrócić do wykonywania codziennych czynności i lekkich ćwiczeń. Korzystne są ćwiczenia rozciągające oraz wzmacniające mięśnie grzbietu i pośladków. Ruchy powinny być wolne i płynne, nie zaś pulsacyjne. Na rwę kulszową pomagają także ćwiczenia w wodzie i jazda na rowerze stacjonarnym (w miarę upływu czasu).

Domowe sposoby na rwę kulszową: woda i temperatura

Doraźną ulgę w rwie kulszowej przynieść mogą zabiegi domowe związane z wodą i temperaturą: niską oraz wysoką. Jeżeli ból sięga stóp, przygotuj w misce roztwór z gorącej wody, soli i octu jabłkowego. Wymocz stopy, osusz, załóż ciepłe skarpety, a nawet owiń nogi kocem. Taki zabieg przeprowadza się wieczorem, tuż przed snem. Z kolei jeśli ból odczuwasz nie tylko w stopach, spraw sobie rozgrzewającą kąpiel w wannie. Wykorzystaj olejki lecznicze: eukaliptusowy, sosnowy, albo też sole mineralne.

Ulgę przyniesie Ci także ciepło pod postacią okładów. Wystarczy na bolesne miejsca przykleić plastry rozgrzewające lub przykładać termofor. Niektórzy stosują ciepłe okłady naprzemiennie z zimnymi pod postacią woreczków pełnych kostek lodu. Takie zabiegi można stosować kilka razy dziennie przez ok. 15 minut.

Inne sposoby na rwę kulszową: leki bez recepty

W walce z rwą kulszową przydać Ci się mogą niektóre leki dostępne bez recepty. Wśród najczęściej stosowanych są paracetamol i niesteroidowe leki przeciwzapalne. Pamiętaj jednak, że stosowanie ich należy skonsultować z lekarzem. Terapię lekową dobrze połączyć z ćwiczeniami.

W aptece kupisz maści przeciwbólowe i przeciwzapalne na rwę kulszową. Warto wykonywać nimi masaż obolałego miejsca. Jeśli czujesz ból głównie w plecach, poproś o pomoc bliską osobę. Umów się też na wizytę w gabinecie Fizjoman, gdzie nie tylko odczujesz ulgę, ale również nauczysz się łatwych technik walki z dolegliwościami rwy kulszowej.