Ból pleców

Jaką dietę stosować przy bólu kręgosłupa?

6 lipca 2020, Author: Autor bloga

Kiedy zaczynamy mieć problemy z kręgosłupem, odczuwamy ból i dyskomfort podczas wykonywania podstawowych codziennych czynności, idziemy do lekarza. W gabinecie słyszymy, że warto wdrożyć ćwiczenia i udać się do fizjoterapeuty. Czasem dostajemy leki. Rzadko jednak porusza się z nami kwestię diety. A przecież zmiana sposobu odżywiania to bardzo ważny element procesu leczenia!

Witaminy, które zapobiegają bólowi kręgosłupa

Witaminy w diecie są nie tylko wartościowe, ale wręcz niezbędne – o tym wie każdy. Jakie witaminy jednak są kluczowe w jadłospisie osoby cierpiącej na ból kręgosłupa? Istotną funkcję pełnią przede wszystkim witaminy A, B, C i D. Nie mniej ważne są sole mineralne, takie jak wapń, magnez, krzem, cynk czy chrom. Dieta osoby mającej choroby kręgosłupa powinna być bogata w mikroelementy, kwasy organiczne, wodę.

Niezbędne witaminy w diecie osoby borykającej się z bólem kręgosłupa znajdziesz w warzywach. Jedzenie ich wzmacnia stawy, opóźnia proces starzenia i zmniejsza ryzyko zwyrodnienia. Często sięgaj po brokuły, buraki, ogórki, marchewkę, pietruszkę i kapustę. Najwartościowsze są surowe, w dalszej kolejności gotowane na parze. Zawarta w warzywach witamina C przyczynia się do produkcji kolagenu, dzięki któremu następuje budowa chrząstek i poprawia się stan tkanki łącznej.

Wapń dla mocnych kości – tak, ale nie mleko!

Kolejne składniki niezbędne w diecie osoby cierpiącej na ból kręgosłupa to białko i wapń, które budują kości. Znajdziesz je zarówno w roślinach strączkowych, jak i w nabiale. Ale uwaga: nie w mleku! Wbrew powszechnej opinii mleko zwierzęce osłabia kości, ponieważ wypłukuje z nich wapń. Jeżeli lubisz zupy mleczne, połącz smaczne z pożytecznym i wykorzystaj mleko sojowe, migdałowe bądź inne roślinne. Dołącz do diety twaróg, kefir, maślankę, sery.

Celem diety na kręgosłup jest uzupełnienie niedoborów składnikowych i uregulowanie gospodarek: węglowodanowej, mineralnej, kwasowo-zasadowej. Istotne staje się nie tylko to, co dołączysz do diety, ale również z czego zrezygnujesz. Mleko zwierzęce to tylko jeden z przykładów.

Ryby i owoce morza w diecie na kręgosłup

Doskonałym produktem w diecie na chory kręgosłup są ryby – przede wszystkim morskie – i owoce morza. Zawierają mnóstwo kwasów tłuszczowych omega-3, czyli tych dobrych. Wpływają na poprawę sprawności i elastyczności kości i stawów. Znajdziesz je w tuńczyku, śledziu, sardynce, makreli, flądrze. Ponadto do sałatek, dressingów i innych dań wykorzystuj oliwę z oliwek oraz oleje: rzepakowy, lniany.

Produkty, z których należy zrezygnować w diecie na chory kręgosłup

Niestety nie obejdzie się bez wyrzeczeń. Poza tradycyjnym mlekiem od krowy powinieneś odrzucić tłuszcz zwierzęcy i olej słonecznikowy. Białe pieczywo koniecznie zastąp ciemnym, pełnoziarnistym. Nie zamawiaj gotowych, wysokoprzetworzonych dań, zwłaszcza fast-foodu. Unikaj produktów, w których składzie znajdują się konserwanty, sól i substancje chemiczne. Maksymalnie ogranicz mocną kawę, mocną herbatę, alkohol i papierosy.

Połącz zdrową dietę z pozostałymi zaleceniami lekarza, m.in. ćwiczeniami w domu i rehabilitacją, by osiągnąć najlepsze efekty i zminimalizować bądź uwolnić się od bólu. Umów się na pierwszą wizytę w naszym gabinecie. Zapraszamy!