Ból pleców

Terapia manualna u kobiet w ciąży

25 marca 2020, Author: Autor bloga

Ciąża to szczególny okres w życiu kobiety. Przez 9 miesięcy w jej organizmie zachodzi dużo zmian. Początkowo są to zmiany przede wszystkim hormonalne, jednak z czasem również fizyczne. Kiedy brzuch się powiększa, środek ciężkości ulega przesunięciu, a ciało się wygina. Jeśli kobietę zaczyna boleć kręgosłup, warto, by skorzystała z osteopatycznej terapii manualnej. Dlaczego? I na czym polega?

Dlaczego terapia manualna jest zalecana kobietom w ciąży?

Kobieta niebędąca w ciąży, jak również mężczyzna, ma do wyboru szereg środków leczniczych. Kiedy cierpi na ból kręgosłupa, może skorzystać z szerokiej oferty farmakologicznej. W przypadku kobiet ciężarnych sytuacja jest trudniejsza, ponieważ przyjmowanie leków wiąże się z ryzykiem zaszkodzeniu dziecku.

Bezpieczną i zalecaną metodą walki z bólem kręgosłupa w ciąży jest m.in. chiropraktyka, czyli leczenie manualne (terapia manualna). Taka terapia wykonywana jest w 100% dotykowo, bez wspomagania farmakologicznego.

Kiedy kobieta w ciąży powinna podjąć terapię manualną?

Terapię manualną można zacząć już po zakończeniu I trymestru, choć dla wielu kobiet najlepszy moment stanowi III trymestr. Po pierwsze jest to czas, w którym ciążę uznaje się już za stabilną. Po drugie zaś właśnie wtedy dolegliwości bólowe dają się we znaki najbardziej. Dzieje się tak, gdyż dziecko rośnie i ma coraz mniej miejsca w macicy, a jego ruchy są coraz bardziej ograniczone.

Zmiany w ciele kobiety w III trymestrze ciąży polegają przede wszystkim na przesunięciu środka ciężkości. Przodopochylenie miednicy ulega zwiększeniu, kręgosłup zaś pogłębia krzywizny. Na ból narażony jest zwłaszcza odcinek lędźwiowy. Powiększający się biust zaokrągla plecy i dodatkowo je obciąża. Wtedy kobieta może odczuwać ból między łopatkami.

Jakie korzyści przynosi terapia manualna w ciąży?

Terapia manualna przeprowadzana przez specjalistę przede wszystkim osłabi bądź zniweluje bóle pleców przyszłej mamy. Na leczeniu zyska również maluszek, ponieważ będzie miał więcej miejsca na swobodny ruch.

Przed przystąpieniem do terapii manualnej specjalista zapoznaje się z przypadkiem i analizuje go. Jeżeli istnieją przeciwwskazania do wykonania jakiegokolwiek kroku, uwzględnia je. W toku terapii manualnej przykurczone mięśnie i tkanki ulegają rozciągnięciu i zrelaksowaniu.

Jak wygląda terapia manualna w ciąży?

Jeżeli terapia manualna nie jest Ci znana, możesz się obawiać, że polega na bolesnym ustawianiu ciała w różnych pozycjach i „strzelaniu” kości oraz kręgosłupa. Nic bardziej mylnego. Terapia manualna jest delikatna i w pełni bezpieczna zarówno dla kobiety w ciąży, jak i dziecka. Leczenie polega na delikatnych artykulacjach i rozluźnianiu mięśniowo-powiężiowym. Kręgosłup odciążany jest pośrednio, jakby „przy okazji”, nie zaś bezpośrednio.

Dla czerpania największych korzyści terapię manualną w ciąży przeprowadza się 1-2 razy w tygodniu. Terapia działa rozluźniająco na struktury mięśniowe, powięziowe i stawowe. Zmniejsza się ból, poprawie ulega samopoczucie.

Oddaj się w ręce specjalisty z wieloletnią praktyką. Pozbądź się bólu pleców bez zagrażania ciąży. Zarezerwuj pierwszą wizytę w moim gabinecie.