Ból głowy czy migrena? Poznaj różnice

29 kwietnia 2020, Author: Autor bloga

Czasami, gdy bardzo boli nas głowa, mówimy, że mamy migrenę. To błąd. Migrena jest chorobą i wiąże się z innymi dolegliwościami niż napięciowy ból głowy. Można je pomylić, bo są podobne, jednak na podstawie objawów towarzyszących szybko ustalimy, z czym rzeczywiście mamy do czynienia. Poznaj różnice pomiędzy bólem głowy a migreną!

Czym jest migrena?

W przeciwieństwie do napięciowego bólu głowy migrena jest bólem tak intensywnym, że utrudnia funkcjonowanie. Wiąże się z objawami towarzyszącymi takimi jak nudności, nadwrażliwość na światło, problemy z utrzymaniem równowagi. W skrajnych przypadkach migrena utrzymuje się ponad 72 godziny. W takiej sytuacji należy natychmiast skonsultować się z lekarzem, inaczej może dojść chociażby do odwodnienia.

Cztery fazy migreny

Podczas gdy napięciowy ból głowy wiąże się co najwyżej ze wzmożeniem i złagodzeniem bólu, np. z uwagi na porę dnia, migrena rozwija się w czterech fazach, a bólowi głowy towarzyszą inne objawy. Co jednak istotne, nie u każdego i nie zawsze muszą wystąpić wszystkie cztery fazy.

Objawy charakterystyczne dla faz migreny to:

• faza pierwsza: intensywne pragnienie i częste oddawanie moczu, wzmożony apetyt, zaparcia, ziewanie, drętwienie szyi, zmiana nastroju,
  • faza druga: tu pojawia się poczucie tzw. aury. Wiąże się z zaburzeniem widzenia, np. pojawianiem się przed oczami kropek i światełek. Ponadto niektórym osobom drętwieją kończyny lub pojawia się w nich mrowienie,
  • faza trzecia: ból głowy staje się intensywny, pulsujący. Wykonywanie ruchów, a nawet mówienie, intensyfikuje go. Może występować po jednej stronie głowy. Towarzyszą mu nudności, wymioty, nadwrażliwość na światło i dźwięki,
  • faza czwarta: ból głowy mija, lecz pozostawia po sobie uczucie podobne do kaca. Człowiek czuje się wyczerpany, zmęczony, zdezorientowany. Pojawiają się zawroty głowy i potrzeba snu.

Migrena vs. napięciowy ból głowy

Ból głowy, nawet bardzo silny, jest znacznie częstszy od migreny. Obie płcie cierpią na niego w równym stopniu, podczas gdy na migrenę częściej chorują kobiety, i to trzykrotnie! Zlokalizowany jest w całej głowie, zwłaszcza przy karku, potylicy, czole i w części ciemieniowej. Migrena z kolei kumuluje się w czole, skroniach i obszarze oczodołów.

Oba bóle mogą być tępe. Napięciowy ból głowy nie pulsuje, migrenowy zaś może. Ten drugi daje czasem uczucie rozsadzania głowy. Jak zostało wspomniane wcześniej, migrenie towarzyszą objawy dodatkowe, w tym wiele neurologicznych, których nie ma przy napięciowym bólu głowy. Są to nadwrażliwość na zapachy i światło, ślinotok, zaparcie lub biegunka. Pojawiają się także lęk, niepokój.

Migrena może zostać wywołana silnymi emocjami, zmianą rytmu dnia, stymulatorami zewnętrznymi, np. pulsującym światłem, wybranymi produktami spożywczymi. Napięciowy ból głowy częściej wynika ze stanów niepokoju i lęków, emocji, niedoboru snu, zmian hormonalnych czy atmosferycznych.

Jak leczyć ból głowy i migrenę?

Znasz już różnice pomiędzy zwykłym bólem głowy a migreną. By pozbyć się tego pierwszego, wystarczy wziąć łagodne środki dostępne w aptece bez recepty. W przypadku nawracających migren warto obserwować organizm. Gdy dojdzie do symptomów zapowiadających atak, należy jak najszybciej przyjąć leki przepisane przez lekarza.

Terapia lekami to nie wszystko. W obu przypadkach warto zastosować zabiegi osteopatyczne bądź chiropraktykę Pierce’a i Coxa. Umów się na wizytę w naszym gabinecie, a odczujesz różnicę.