Ból pleców

Jak spać z dyskopatią lędźwiową?

20 lipca 2020, Author: Autor bloga

Leczenie dyskopatii lędźwiowej jest procesem złożonym. Opiera się na rehabilitacji – ze specjalistą i samodzielnych ćwiczeniach wykonywanych w domu – farmakologii oraz wdrażaniu zmian w stylu życia. By odciążyć kręgosłup i uśmierzyć ból nasilający się nocą, warto znać bezpieczne pozycje spania i zakupić specjalistyczny materac. Dziś opowiemy właśnie o tym. Podpowiemy, jak spać z dyskopatią lędźwiową.

Specjalistyczny materac do spania przy dyskopatii lędźwiowej

Wiedziałeś o tym, że jedną ze starych metod leczenia bólu kręgosłupa wywołanego dyskopatią lędźwiową było zalecanie spania na twardych powierzchniach takich jak deski, a nawet podłoga? Z biegiem czasu jednak okazało się, że owo zalecenie – choć wynikające z poprawnego założenia – przyczynia się do pogłębienia choroby.

Na czym zatem spać, by nie bolało? Leżenie na twardej płaszczyźnie rzeczywiście jest korzystne przy dyskopatii lędźwiowej, niemniej nie może ona być nieelastyczna. Podczas gdy podłoga nie dostosowuje się do naturalnych krzywizn kręgosłupa, twardy materac – owszem. Dodatkowo materac powinien podpierać ciało punktowo. W sklepie ze sprzętem rehabilitacyjnym zapytaj o materac ze strefami twardości dopasowanymi do partii ciała: innymi dla głowy, ramion, nóg itd.

Czy spanie w odpowiedniej pozycji przy dyskopatii lędźwiowej pomaga?

Przybieranie odpowiedniej pozycji w trakcie snu zdecydowanie pomaga uporać się z bólem kręgosłupa osobom cierpiącym na dyskopatię lędźwiową. Dzieje się tak, ponieważ właściwie ułożony kręgosłup odciąża włókna nerwowe uciśnięte przez wypadający krążek bądź krążki. Uczucie ulgi może nadejść natychmiastowo.

Pozycja snu jest szczególnie istotna w ostrym stadium dyskopatii lędźwiowej, kiedy to chorzy niekiedy budzą się w środku nocy z bólu. Warto wiedzieć, że nie istnieje jedna uniwersalna pozycja. Są trzy podstawowe (jedna z wariantem), które pacjent powinien wypróbować, by wybrać przynoszącą największą ulgę.

Bezbolesny sen przy dyskopatii lędźwiowej – pozycje

Pierwsza bezbolesna pozycja snu przy dyskopatii lędźwiowej to pozycja boczna. Odciąża kręgosłup i stabilizuje obręcze: biodrową, barkową. By ją przetestować, należy ułożyć się na jednym z boków, a między kolanami i udami umieścić poduszkę, zwiniętą kołdrę bądź klin ortopedyczny.

Drugi wariant pierwszej bezbolesnej pozycji leżenia to pozycja embrionalna. Na pewno ją znasz: wymaga położenia się na jednym z boków z nogami przyciągniętymi do klatki piersiowej. Ręce owija się wokół nóg. W takiej pozycji trudno się jednak śpi w nocy. Jest dobra na krótkie drzemki i odprężanie.

Jeżeli cierpisz na dyskopatię lędźwiową, wypróbuj leżenia na plecach z wałkiem ortopedycznym, poduszką bądź kocem zwiniętym pod kolanami.

Trzecia pozycja to leżenie na brzuchu, choć należy zaznaczyć, że polecana jest najrzadziej z dziś opisanych. Ważne jest w niej ułożenie rąk: złączenie dłońmi do dołu i oparcie na nich czoła. Kolejne wzniesienie powinno się znaleźć na wysokości pępka. Może to być poduszka bądź zwinięty mały koc. Trzecie podwyższenie należy ułożyć pod stopami.

Skontaktuj się z nami, by dołączyć rehabilitację do działań mających na celu uporanie się z bólem kręgosłupa.