Aktualności, Ból pleców

Skąd się bierze rwa kulszowa? Przyczyny rwy kulszowej

14 maja 2020, Author: Autor bloga

Rwa kulszowa – potocznie nazywana bólem korzonków – to zespół objawów pochodzących z podrażnienia lub uszkodzenia nerwu kulszowego bądź jego korzeni. Nerw ów zaczyna się w okolicy kulszowej splotu krzyżowego, po drodze dzieli się na nerw piszczelowy i strzałkowy wspólny. Ból może być odczuwany na całym przebiegu nerwu. Jak to się dzieje, że rwa kulszowa w ogóle powstaje? Dlaczego boli i kogo najczęściej dotyka? Przekonaj się!

Rwa kulszowa – popularne przyczyny

Na rwę kulszową narażone są zwłaszcza osoby cierpiące na choroby kręgosłupa: zarówno zwyrodnieniowe, jak i powstałe w wyniku urazów. W trakcie choroby w kręgach dochodzi do wybrzuszenia pierścienia włóknistego, a nawet wypadnięcia jądra miażdżystego. W wyniku zmian dyski lekko się przemieszczają i wystają poza oś kręgosłupa. To doprowadza do ucisku na korzenie nerwowe i powoduje ból, mrowienie, drętwienie. Uniesienie nogi, w której występuje ból czy promieniowanie, nasila objawy. Jest to najprostszy test na potwierdzenie problemu na przebiegu tego nerwu. Rwa kulszowa może zatem wynikać z choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa, skrzywienia kręgosłupa, dyskopatii, „wypadnięcia dysku”.

Inna popularna przyczyna rwy kulszowej to zbyt intensywny wysiłek fizyczny (trening siłowy, ale także nieprawidłowe podnoszenie ciężkich przedmiotów). Co istotne, osoby prowadzące siedzący lub umiarkowanie aktywny tryb życia są narażone w większym stopniu niż zawodowi sportowcy. Ktoś, kto wcześniej nie ćwiczył, ma słabe mięśnie pleców i brzucha. Nie stanowią wystarczającego oparcia dla kręgosłupa. Nagłe zabranie się za intensywne treningi wybrzusza krążki międzykręgowe i powoduje ból.

Przeczytaj artykuł: Jak podnosić przedmioty, by nie bolał kręgosłup?

Dlaczego powstaje rwa kulszowa? – inne przyczyny

Jeżeli sądzisz, że powyższe przykłady Cię nie dotyczą, być może znajdziesz odpowiedź wśród niniejszych. Rwa kulszowa może wynikać z nieprawidłowej diety i braku dostatecznej ilości wapnia, soli mineralnych oraz witamin.

Na rwę kulszową narażone są kobiety w ciąży, ponieważ – podobnie do osób, które zaczęły intensywnie ćwiczyć – mają słabe mięśnie pleców, które nagle muszą utrzymywać większy ciężar. Uwaga jednak: u kobiet w ciąży problem może być związany także z uciskiem nerwów tworzących splot krzyżowy. Często kobietom ciężarnym towarzyszy ból miednicy i pleców. Nie zawsze jest to rwa kulszowa, są to typowe objawy związane z rozwojem płodu w macicy. Mogą być też spowodowane zmianą środka ciężkości i pogłębieniem lordozy lędźwiowej. Dolegliwości mogą odczuwać również osoby z nadwagą i otyłe, cierpiące na cukrzycę lub chore na nowotwór.

Jeżeli dotknęła Cię rwa kulszowa, udaj się do lekarza, by wykluczyć stan zapalny bądź chorobę zakaźną – oto kolejne przyczyny bólu. Ból może wynikać też z wychłodzenia organizmu: nagłego, np. wskoczenia do zimnej wody w środku upalnego dnia, albo długotrwałego, np. leżenia na wilgotnym ręczniku.

Rwa kulszowa – nieoczywiste przyczyny

Wśród niepopularnych i nieoczywistych przyczyn rwy kulszowej znajduje się zespół mięśnia gruszkowatego, czyli nieprawidłowe ułożenie nerwu kulszowego.

Na ból narzekają także osoby, które noszą w tylnej kieszeni twardy przedmiot, np. gruby portfel. Podczas siadania regularnie naciska na nerwy, co wywołuje podrażnienie i reakcję organizmu.

Pamiętaj, że kiedy pojawia się ból, powinieneś niezwłocznie udać się do lekarza. Stawianie samodzielnej diagnozy i podejmowanie leczenia na własną rękę może przyczynić się do rozwinięcia choroby. By zaś uśmierzyć ból rwy kulszowej po postawieniu diagnozy, zapraszamy do gabinetu Fizjoman.